Как снять радиатор на сааб 9 3
Перейти к содержимому

Как снять радиатор на сааб 9 3

  • автор:

Замена радиатора, пошаговая шпаргалка.)) Часть 2.

Теперь на фото будет демонтаж деталей, название которых я не знаю.))Пока.

Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) снимаем. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) откручиваем хомут крепления шланга к гур. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) отсоединяем вентилятор. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) болт крепления трубки гур. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) и поднимаем трубку в такое положение. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) снимаем теплозащиту Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) болт крепления вентилятора к радиатору(вверху маленький) Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) и еще один болт крепления вентилятора. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) снимаем . Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) снимаем патрубки интеркулера(на фото верхний патрубок уже снят) Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) снимаем интеркулер. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) откручиваем болты крепления трубки подводящей масло из акпп.верхний болт. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) и нижний. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) откручиваем хомут нижнего патрубка о.ж., и снимаем патрубок.(польется антифриз, нужно подставить под авто какую либо емкость) Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) откручиваем три болта крепления радиатора кондера, и масляного радиатора к основному радиатору.(справа) Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) и слева. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) снимаем скобу удерживающую радиатор (сжимаем пассатижами, и вытаскиваем)Одна. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) вторая. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) снимаем радиатор. Фото в бортжурнале Saab 9-3 (1G) этот я уже доломал, во время снятия.

Ну вот и все, пару моментов упустил-не сфотал.Это верхний патрубок, тонкая трубка идущая от расширительного бачка, может что-то еще.Все. Можете пинать ))

POPULAR POSTS

Do LIQUI MOLY Additives Actually Work?

How to Diagnose & Repair Volvo «Anti-Skid Service Required» Message

Seven New European Cars That Offer A Manual Transmission (2020 Model Year)

Seven New European Cars That Offer A Manual Transmission (2020 Model Year)

The Cheapest, Most Reliable Mercedes-AMG Cars Ever, Period!

The Cheapest, Most Reliable Mercedes-AMG Cars Ever, Period!

FCP Euro September Savings Sale

New call-to-action

  • 02/02/17
  • 4 Min Read
  • By: Alex Fiehl

How to Replace a Radiator on a Saab 9-3

FCP Euro September Savings Sale

FCP Euro September Savings Sale

FCP Euro September Savings Sale

A reader asked if I could write a post on replacing a radiator (which I assumed would be for the 2004 Saab 9-3 Arc I usually write posts about). I wasn’t planning on replacing mine (yet) but figured I could outline what’s needed to complete the job for those that need to do it. I’ll be using a combination of actual pics I took and those from Saab’s Workshop Information System (WIS) since I wasn’t going to take the car apart just for this DIY and not actually replace the radiator:

For those that aren’t familiar with vehicle cooling systems the radiator is usually found in the front of the car behind the grill and front bumper, and in front of the radiator fan. The picture below is for a 2004 Saab 9-3 Arc and also shows the flow direction of the coolant in the system (in case you were curious):

This job will require disconnecting components above and below the engine compartment such as air hoses, the radiator fan cowling and the intercooler and condenser attached to the radiator. Lastly, expect to use endless ratchet straps to hang up the fan cowling and charge air cooler while carefully lowering the radiator from underneath the car to remove it.

NOTE: You may want to consider other components to replace at the same time when replacing a radiator. It’s good preventative maintenance if you consider components that have seen many years+miles of use. In addition, usually when you change coolant components separately such as the water pump, thermostat or any of the hoses you’ll be losing/draining coolant each time in the process, which need to be topped off with new coolant each time.

Once I worked on a car where I recently changed the coolant only to find out I had to replace the water pump about 2-3 months later. The owner insisted that I re-use the coolant so I drained it with a cloth filter into a clean container and was able to minimize the amount of new coolant needed to top off the system. This isn’t something I recommend as I prefer flushing old stuff out and keeping the fluid’s protective additives fresh in the system with new coolant BUT I’m just saying that I did it once and it seemed to work in that situation.

Tools you’ll need:

  • Drain pan
  • Floor jack, jack stands + creeper (car ramps should be fine too)
  • Wheel chocks (recommended, but optional)
  • Ratchets, drive extensions + sockets
  • Torque wrench
  • Endless ratchet straps

Ready to replace the radiator?

Make sure your car isn’t hot when doing this job else you may get burned. I prefer warm to cool temps of the coolant which I can sense by touching the radiator hoses.

You’ll be working from above the engine compartment and underneath the front of the car so it would be ideal to park the car in a way that raising the front results in the car being mostly-level. This helps to drain most of the coolant while also getting an ideal position to top off the new coolant when refilling it later while also checking for leaks. I have a decline in my driveway so I can back it in, raise the hood, place wheel chocks at the rear tires, jack up the front and position the jack stands:

Slowly crack open the expansion tank cap to release any built-up pressure and remove the engine and battery covers. Also remove the black plastic battery cooling pipe after the battery cover is off and release it from its catch:

Disconnect the charge air pipe from the throttle body and the pipe’s upper mounting from the fan cowling. Then release the connector and hose from the pressure/temperature sensor on the charge air pipe:

Go underneath the car and remove the front spoiler shield:

Position a drain pan underneath, connect a hose (if you’ve got one) and drain the cooling system:

Disconnect the charge air hose from the charge air pipe on the left side (#10 in image). Then remove the lower charge air pipe bracket from the fan cowling (#11 in image):

Disconnect the charge air hose from the charge air pipe on the right side and move it to the side (#12 in image). Then remove the dryer filter bolts from the radiator (#13 in image):

Go above the car and lift away the intake manifold with hose.

Disconnect the upper coolant hose from the radiator (#16 in image). Disconnect the expansion tank hose (#17 in image). Remove the upper fan cowling bolts (#19 in image). Then remove the upper bolts — intercooler — radiator (#20 in image):

Undo and fold up the cover over the radiator core. Guide down 2 tie-down straps to hang up the fan cowling and charge air cooler respectively together with the condenser, then tighten the straps:

Disconnect the lower radiator connection (#24 in image). Unhook the intercooler and condenser from the radiator. Unhook the fan cowling from the radiator. Then remove the lower radiator mounting from the subframe (#28 in image):

Carefully lower the radiator and remove from the vehicle.

Reassembly!

Installation is essentially the reverse of removal. A few notes to highlight:

Be sure to transfer the upper rubber pads to the new radiator.
Torque the lower radiator mounting to subframe to 35 ft-lb.
Make sure the lower catches of the fan cowlings go into their mounting else the cooling system could be damaged.

When everything is hooked back up (except for the front spoiler shield) and you’re ready to fill the system with coolant:

Pour in fresh coolant into the coolant reservoir and put the cap back on.
Start the car and run the climate control system to full hot with the blower on high. This ensures that any air in the system gets vented into the coolant reservoir.
Carefully go under the car and check for leaks.
Reinstall the front spoiler shield.
Wait until the car is close to operating temperature (you can check by looking at the dashboard’s temperature gauge and the needle should be roughly in the middle).
Check the coolant reservoir level and add more as necessary.
Let the car run for several minutes until the radiator fan kicks on a few times and keep checking the coolant reservoir level to ensure no more is needed.
Turn off the car, lower the vehicle, clean up your tools, put them away and wash up.
Dispose of the used coolant by dropping it off at a recycler.

Как снять основной радиатор на 9000?

Ребята помогите со снятием радиатора,не могу понять как его снять.

2 Ответ от HELP→ 12-10-2016 21:50:28

  • Откуда: Минск
  • Зарегистрирован: 04-10-2010
  • Сообщений: 4,604
Re: Как снять основной радиатор на 9000?

подьедь покажу на пальцах!

3 Ответ от Герач→ 12-10-2016 21:52:50

  • Зарегистрирован: 14-04-2016
  • Сообщений: 94
Re: Как снять основной радиатор на 9000?

Ты прикальнулся??я из витебска

4 Ответ от HELP→ 12-10-2016 21:56:09

  • Откуда: Минск
  • Зарегистрирован: 04-10-2010
  • Сообщений: 4,604
Re: Как снять основной радиатор на 9000?

тогда книгу скачай нна!

5 Ответ от HELP→ 12-10-2016 22:03:49

  • Откуда: Минск
  • Зарегистрирован: 04-10-2010
  • Сообщений: 4,604
Re: Как снять основной радиатор на 9000?

слил антифриз,внизу по ходу справа пробка.
отдал а в верху
радиатора болт на 10 ключ.
скинул два патрубка
какие проблемы?

6 Ответ от Механик→ 12-10-2016 22:18:11

  • Откуда: Минск
  • Зарегистрирован: 18-02-2009
  • Сообщений: 680
Re: Как снять основной радиатор на 9000?

А вентилятор охлаждения? А если у него еще и АКПП? Да радиатор кондиционера еще?

7 Ответ от tropa→ 13-10-2016 12:01:02

  • Откуда: Могилев
  • Зарегистрирован: 10-08-2013
  • Сообщений: 2,512
Re: Как снять основной радиатор на 9000?

Ну уж радиатор кондея там не мешает никак. И автоматные трубки, ну трубки, ну открутил, сломал все, но сам радиатор-то держится на соплях, че там снимать?

Снятие и установка радиатора

Если радиатор снимается на долгое время, его следует хранить наполненным жидкостью.

  1. Установка производится в обратном порядке.

Бензиновые двигатели V6

Порядок выполнения
  1. Выполните действия, описанные в п. 1 и 2.
  2. Снимите сборку вентиляторов (см. Раздел Снятие и установка сборки вентиляторов радиатора).
  1. Отсоедините от радиатора верхний вентиляционный шланг (7 на иллюстрации).
  1. Отдайте крепёж верхней масляной трубки (8 на иллюстрации) от АТ и вытрите вытекшее масло.
  2. Отсоедините от радиатора верхний и нижний шланги, а также нижний шланг от трубки, идущей к термостату (9 на иллюстрации).
  3. Отдайте крепёж нижней масляной трубки (10 на иллюстрации) от АТ и вытрите вытекшее масло.
  4. Снимите радиатор, отпустив его держатели (см. иллюстрацию).

Если радиатор снимается на долгое время, его следует хранить наполненным жидкостью.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *